Najgorętszy t-shirt sezonu ma logo DHL

Słyszeliście już o marce Vetements? To właśnie na jej punkcie oszalał ostatnio świat mody. Marka, a w zasadzie kolektyw siedmiu projektantów powstała w 2014 roku w Paryżu. Najbardziej znanym z nich jest Demna Gvasalia, który nie dalej jak w październiku poprzedniego roku zastąpił Alexandra Wanga na stanowisku dyrektora artystycznego domu mody Balenciaga.

Vetements (z francuskiego odzież) ma odpowiadać na potrzebę noszenia zwykłych ubrań odzwierciedlających indywidualny styl osoby, która je nosi. Ważne przy okazji jest to, że ubrania mają nie odpowiadać na konkretne trendy, a całe kolekcje nie skupiać się na jednym motywie przewodnim. Odbiorcą ubrań marki mają być młodzi ludzie zmęczeni tym co oferował im do tej pory świat mody. Zresztą kolektyw dosłownie angażuje swoich odbiorców bo w ich pokazach pojawiają się modelki i modele wybrani przez Instagram.

vetements 2
Vetements, kolekcja wiosna-lato 2016. Źródło: http://www.voguerunway.com

A co takiego ma do zaoferowania Vetements? Przede wszystkim ubrania, które można uznać za klasyki jak czarna lub zgniłozielona kurtka bomber z pomarańczową podszewką, skórzana ramoneska czy trencz, ale w formie oversize lub z absurdalnie powiększonymi ramionami. Oprócz tego zupełnie zwyczajne rzeczy, typu bluza dresowa czy spodnie od dresu lub dżinsy, ale w zdekonstruowanej formie. Lub szpilki inspirowane białymi sportowymi skarpetami.

vetements 3
Vetements, kolekcja wiosna-lato 2016. Źródło: http://www.voguerunway.com

Natomiast największym dotychczasowym hitem i przyczyną dla której o marce zaczęło się mówić głośno i niemalże wszędzie jest t-shirt z kolekcji wiosna-lato 2016 z logo…DHL za „jedyne” 245 euro. I dodam jeszcze, że jest on  prawie we wszystkich miejscach wyprzedany on-line.

 I właśnie to „Is it DHL or Vetements?” (tłum. „Nosisz koszulkę DHL czy Vetements?”) widywane na portalach poświęconych modzie skłoniło mnie do przemyśleń na temat tego zjawiska i dojścia do ogólnego wniosku, że światowa moda jest w dużym kryzysie i poszukuje bardzo swojej nowej tożsamości, a ludzie w branży mody są absolutnie znudzeni tym co im ona oferuje więc skłonni są uznać z świeże i nowatorskie coś co ani świeże, ani nowatorskie nie jest. Dodatkowo w dobie social media można w całkiem łatwy sposób wykreować tzw. hype (najlepszym polskim odpowiednikiem byłoby chyba zrobienie szumu wokół czegoś) na dany produkt, zwłaszcza jeśli jest się marką która posługuje się przekazem w internecie naprawdę sprawnie.

vetements 1
Vetements, kolekcja wiosna-lato 2016. Źródło: http://www.matchesfashion.com

Z drugiej strony wydaje mi się, że pod przykrywką robienia ubrań dla prawdziwych ludzi Vetements dość krytycznie odnosi się do realiów świata mody, które całkowicie oderwane są od rzeczywistości i nie mają nic wspólnego z życiem większości ludzi, a umieszczenie takiej właśnie koszulki w kolekcji może być wyrazem ironii wobec kondycji całej branży.

Reklamy

One thought on “Najgorętszy t-shirt sezonu ma logo DHL

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s